PROCEDURA
ZGŁOSZEŃ ZEWNĘTRZNYCH
W POWIATOWYM INSPEKTORACIE WETERYNARII W RYPINIE
§1
CEL
Procedura zgłoszeń zewnętrznych określa zasady zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowanie działań następczych w trybie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (zwana dalej Ustawą).
DEFINICJE
Przez użyte w procedurze określenia rozumie się:
1) Organ publiczny/Inspektorat - Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Rypinie reprezentowany przez Powiatowego Lekarza Weterynarii w Rypinie
2) Ustawa – ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów
3) Procedura – niniejszy dokument dotyczący zgłoszeń zewnętrznych w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii w Rypinie;
4) Naruszenie – działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem;
5) Zgłoszenie naruszenia (Zgłoszenie) – ustne lub pisemne Zgłoszenie zewnętrzne, dokonane zgodnie z Procedura;
6) Ujawnienie publiczne – podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej;
7) Sygnalista – osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, przy wykorzystaniu kanałów zgłoszeniowych określonych w procedurze;
8) Anonim – zgłoszenie dokonane przez osobę, co do której nie jest możliwa identyfikacja tożsamości;
9) Kontekst związany z pracą - przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, lub pełnienia służby w podmiocie prawnym, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych;
10) Koordynator ds. obsługi zgłoszeń (Koordynator) – osoba odpowiedzialna za podejmowanie działań następczych, włączając w to weryfikację Zgłoszenia i dalszą komunikację z Sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie Sygnaliście informacji zwrotnej oraz nadzór nad całym procesem zgłoszeniowym i działaniem następczym;
11) Osoba, której dotyczy Zgłoszenie – osoba fizyczna lub prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, która jest wskazana w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia lub z którą osoba ta jest powiązana;
12) Osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która pomaga sygnaliście w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
13) Informacja zwrotna - przekazana sygnaliście informacja na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
14) Działania odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście;
15) Działania następcze– działanie podjęte przez Inspektorat w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych;
16) Postępowanie wyjaśniające – postępowanie prowadzone w związku ze złożonym zgłoszeniem;
17) Kanał zgłaszania – techniczne i organizacyjne rozwiązania umożliwiające dokonywanie zgłoszenia;
18 )Rejestr – rejestr zgłoszeń zewnętrznych zawierający informacje dotyczące zgłoszenia oraz przebiegu i rozstrzygnięcia postępowania w sprawie naruszenia prawa.
§2
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Inspektorat prowadzi działalność w oparciu o poszanowanie przepisów prawa, dobrych praktyk, najwyższych standardów etycznych, zapobieganiu korupcji oraz powstawania innych nieprawidłowości zarówno wewnątrz organizacji, jak i wśród podmiotów współpracujących przy uwzględnieniu szeregu aspektów, w szczególności interesów społecznych, ochrony zdrowia zwierząt, relacji z różnymi grupami współpracowników.
2. Celem Procedury jest w szczególności określenie zadań związanych z:
- przyjmowaniem Zgłoszeń zewnętrznych,
- ich wstępną weryfikacją i podejmowaniem działań następczych,
- prowadzeniem rejestru Zgłoszeń zewnętrznych,
- zachowaniem poufności, w szczególności zachowania w tajemnicy dokonanych Zgłoszeń oraz tożsamości Sygnalisty,
- komunikacją z Sygnalistą.
§3
ZAKRES STOSOWANIA PROCEDURY
- Procedura i jej postanowienia mają zastosowanie do Naruszeń dotyczących:
a) korupcji
b) zamówień publicznych
c) usług, produktów i rynków finansowych
d) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
e) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
f) bezpieczeństwa transportu;
g) ochrony środowiska;
h) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
i) bezpieczeństwa żywności i pasz;
j) zdrowia i dobrostanu zwierząt;
k) zdrowia publicznego;
l) ochrony konsumentów;
m) ochrony prywatności i danych osobowych;
n) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
o) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
p) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
r) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt a-p.
§4
OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA OBSŁUGĘ ZGŁOSZEŃ
- Osobą odpowiedzialną za obsługę Zgłoszeń w Inspektoracie jest Koordynator. Podczas nieobecności Koordynatora jego funkcję pełni zastępca.
- Koordynator i zastępca wyznaczani są przez Powiatowego Lekarza Weterynarii.
- Koordynator zobowiązany jest do zachowania poufności , bezstronności i obiektywizmu przy weryfikacji Zgłoszenia.
- W przypadku gdyby udział Koordynatora w czynnościach dotyczących określonego zgłoszenia mógł wywołać uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności – Koordynator podlega wyłączeniu i przekazuje swoje zadania zastępcy lub innemu wyznaczonemu przez Powiatowego Lekarza Weterynarii pracownikowi.
- Koordynator informuje każdorazowo o wpłynięciu Zgłoszenia i wszczęciu postępowania wyjaśniającego Powiatowego Lekarza Weterynarii.
- Koordynator może zwrócić się do Sygnalisty o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje w zakresie niezbędnym do zbadania i rozpatrzenia sprawy.
- §5
ZASADY OCHRONY DANYCH SYGNALISTY
- Z ustawowej ochrony przed działaniami odwetowymi za dokonanie zgłoszenia, a także próbami i groźbami takich działań, korzysta:
- Sygnalista,
- Osoby pomagające mu w dokonaniu zgłoszenia
- Osoby powiązane z sygnalistą.
- Sygnalista działający w dobrej wierze zostanie objęty ochroną przed działaniami odwetowymi.
- W przypadku gdy osoba wymieniona w ust.1 spotyka się z działaniami, które odczytuje jako działania odwetowe, groźby lub próby takich działań, informuje o sprawie Koordynatora, który wyjaśnia sprawę i podejmuje stosowne kroki.
- Sygnalista podlega ochronie wyłącznie w zakresie dokonanego Zgłoszenia.
- Ochrona nie dotyczy sygnalisty, będącego jednocześnie sprawcą/ współsprawcą/pomocnikiem nieprawidłowości.
- Dane osobowe osoby, której nadano status Sygnalisty, podlegają szczególnej ochronie w celu ograniczenia osobistego ryzyka osoby zgłaszającej nieprawidłowości, w tym negatywnych konsekwencji ze strony osób i podmiotów, do których odnosiło się zgłoszenie.
- Dane Sygnalisty powinny pozostać poufne i nie mogą być ujawniane w toku postępowania stronom i uczestnikom tego postępowania, bez wyraźnego i jednoznacznego przyzwolenia ze strony sygnalisty.
- Dla spraw, zgłaszanych przez osobę, której nadano status sygnalisty tworzy się odrębny rejestr spraw.
- Sygnalista jest informowany o przebiegu i wyniku postępowania, które zostało wszczęte na skutek jego zgłoszenia, w zakresie w jakim informacja stanowi informację publiczną w ramach sprawy zarejestrowanej w związku z przekazanym przez niego zgłoszeniem.
§6
ZGŁASZANIE NIEPRAWIDŁOWOŚCI
1. Zgłoszenia nieprawidłowości mogą być przekazywane w następującej formie:
- za pomocą dedykowanej skrzynki mailowej – Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
- osobiście u Koordynatora lub innego upoważnionego pracownika w terminie 14 dni od przedstawienia takiego wniosku Koordynatorowi,
- pocztą na adres: Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Rypinie, ul. Nowy Rynek 15, 87-500– z dopiskiem „Zgłoszenie naruszenia. Nie otwierać”
- Zgłoszenie nieprawidłowości powinno wskazywać jasne i wyczerpujące wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia, w szczególności:
- opis naruszenia i jego charakter
- dane osób, których dotyczy Zgłoszenie
- dowody na poparcie Zgłoszenia (np. dokumenty, e-maile, zdjęcia, świadkowie).
- Zgłoszenie nieprawidłowości powinno wskazywać jasne i wyczerpujące wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia, w szczególności:
Przekazanie pełnych i precyzyjnych informacji pozwala na szybsze i bardziej efektywne podjęcie działań przez Inspektorat.
- Dostęp do Zgłoszenia posiada Koordynator.
- Jeżeli wstępna weryfikacja Zgłoszenia wykaże, że zgłoszenie podlega rozpatrzeniu przez Inspektorat, Koordynator przekazuje Sygnaliście potwierdzenie przyjęcia Zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że Sygnalista wystąpił z odmiennym wnioskiem w tym zakresie albo Inspektorat ma uzasadnione podstawy sądzić, że potwierdzenie przyjęcia Zgłoszenia zagroziłoby ochronie poufności tożsamości.
- Jeżeli wstępna weryfikacja wykaże, że dla rozpatrzenia Zgłoszenia właściwy jest inny organ publiczny, Koordynator:
1) przekazuje Zgłoszenie do właściwego organu niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia Zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach nie później niż w terminie 30 dni,
2) informuje o tym Sygnalistę, w terminie określonym w Kodeksie postępowania administracyjnego, wskazując organ publiczny, do którego przekazano Zgłoszenie i datę przekazania, chyba że nie jest znany adres do kontaktu.
- Jeżeli wstępna weryfikacja Zgłoszenia wykaże, że Zgłoszenie nie podlega rozpatrzeniu, Koordynator przekazuje zgłaszającemu informację w tym zakresie w terminie określonym w kodeksie postępowania administracyjnego. W informacji Koordynator może poinformować zgłaszającego, że informacja objęta zgłoszeniem podlega rozpatrzeniu w trybie przewidzianym w przepisach odrębnych, z pouczeniem, że przekazana informacja nie wpływa w szczególności na dopuszczalność wniesienia środka prawnego w trybie odrębnym, na bieg terminów ani na treść rozstrzygnięcia lub sposób zakończenia postępowania.
- Na żądanie Sygnalisty, nie później niż w terminie miesiąca od dnia otrzymania takiego żądania, wydaje się zaświadczenie potwierdzające, że Sygnalista podlega ochronie, o której mowa w przepisach rozdziału 2 Ustawy.
- Koordynator przekazuje Sygnaliście informację zwrotną o wynikach postepowania wyjaśniającego oraz podjętych działaniach następczych w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.
- W uzasadnionych przypadkach Koordynator przekazuje Sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia Zgłoszenia, po poinformowaniu o tym Sygnalisty przed upływem terminu, o którym mowa w pkt.7
- Koordynator informuje Sygnalistę o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek Zgłoszenia zewnętrznego.
- Koordynator nie realizuje obowiązków informacyjnych wobec Sygnalisty, jeżeli nie jest mu znany jego adres do kontaktu.
- Dane osobowe osoby, której nadano status Sygnalisty, podlegają szczególnej ochronie w celu ograniczenia osobistego ryzyka osoby zgłaszającej nieprawidłowości, w tym negatywnych konsekwencji ze strony osób i podmiotów, do których odnosiło się Zgłoszenie.
- Dane Sygnalisty powinny pozostać poufne i nie mogą być ujawniane w toku postępowania stronom i uczestnikom tego postępowania, bez wyraźnego i jednoznacznego przyzwolenia ze strony sygnalisty.
- Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane.
§7
DZIAŁANIA NASTĘPCZE
1 Działania następcze obejmują:
- wstępną ocenę Zgłoszenia, w celu przygotowania postępowania wyjaśniającego
- postępowanie wyjaśniające, którego celem jest ustalenie stanu faktycznego i ocena prawdziwości informacji zawartych w Zgłoszeniu
- dalsze działania, które mają na celu przeciwdziałanie skutkom i przyczynom naruszenia prawa lub obniżenia ryzyka naruszenia prawa.
- Inspektorat może nie podjąć działań następczych w przypadku, gdy w Zgłoszeniu dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem wcześniejszego Zgłoszenia przez tego samego lub innego Sygnalistę nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszeń prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem. Inspektorat informuje Sygnalistę o niepodjęciu działań następczych, podając uzasadnienie, a w razie kolejnego zgłoszenia – pozostawia je bez rozpoznania i nie informuje o tym Sygnalisty.
- Jeżeli wstępna ocena Zgłoszenia wykaże, że zawiera ono informacje, które na mocy odrębnych przepisów podlegają przekazaniu do właściwych instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej, to Koordynator realizuje obowiązek wskazany w art.39 ust.3 ustawy o ochronie sygnalistów.
- Jeżeli wstępna ocena Zgłoszenia wskaże na zasadność powierzenia postępowania wyjaśniającego innej jednostce, Koordynator, działając w imieniu Powiatowego Lekarza Weterynarii, może przekazać takie Zgłoszenie:
- jednostce organizacyjnej podległej lub nadzorowanej
- innej jednostce organizacyjnej, której powierzono zadania w drodze porozumienia z wyjątkiem jednostki organizacyjnej, której dotyczy Zgłoszenie.
- Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego jednostka, o której mowa w ust.12, przekazuje Koordynatorowi protokół ustaleń lub odpowiedni dokument wynikający z przepisów szczególnych, w celu podjęcia dalszych działań następczych, z propozycjami takich działań.
- W przypadku samodzielnego prowadzenia postępowania wyjaśniającego przez Inspektorat, Koordynator powierza jego przeprowadzenie zgodnie z właściwością wewnętrzną, tj. osobom lub komórce organizacyjnej właściwej w badaniu naruszenia prawa będącego przedmiotem Zgłoszenia.
- W przypadku gdy Zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa pozostających we właściwości kilku stanowisk lub komórek organizacyjnych, Koordynator powołuje zespół zadaniowy złożony z ich przedstawicieli, w celu całościowego wyjaśnienia Zgłoszenia.
- Zespół może korzystać z pomocy wewnętrznych i zewnętrznych ekspertów.
§8
ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
- Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego sporządzany jest protokół ustaleń zawierający opis stanu faktycznego oraz wnioski w zakresie potwierdzenia naruszenia prawa. Do protokołu Koordynator załącza propozycję dalszych działań następczych.
- Koordynator informuje Sygnalistę o poczynionych ustaleniach oraz o zatwierdzonych środkach niezwłocznie po zatwierdzeniu wniosków przez Powiatowego Lekarza Weterynarii, nie później niż w terminie 30 dni od zakończenia rozpatrywania zgłoszenia.
- Poczynione ustalenia, zatwierdzone środki oraz ich realizacja są rejestrowane w Rejestrze zgłoszeń.
§9
REJESTR ZGŁOSZEŃ NIEPRAWIDŁOWOŚCI
- W Rejestrze nieprawidłowości rejestruje się każde zgłoszenie nieprawidłowości, niezależnie od dalszego przebiegu postępowania wyjaśniającego.
- Rejestr nieprawidłowości prowadzi Koordynator z zachowaniem zasad poufności.
- Wzór Rejestru zgłoszeń nieprawidłowości stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej Procedury.
- Koordynator prowadzi działania informacyjne związane ze stosowaniem ustawy i procedury. W szczególności opracowuje informację na temat zgłoszeń zewnętrznych, o której mowa w art.48 Ustawy .
- Koordynator przygotowuje projekty sprawozdań, o których mowa w art.47 Ustawy oraz dokonuje przeglądów procedur o których mowa w art.49 Ustawy.
§10
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Procedura wchodzi w życie z dniem 25 grudnia 2024 r.